Drogi uczestniku,

Zapraszamy Ciebie na drugie szkolenie w cyklu dedykowanym rozwojowi podstawowych umiejętności kierowania zespołami produkcyjnymi.

  1. Planowanie-Jak być liderem z silnym autorytetem, a dopasowanym do sytuacji?
  2. Co robimy, kto, co, kiedy i czym?
  3. Jak nam idzie?
  4. Co udało się, jak inaczej ponownie?
  5. Jakim zespołem jesteśmy?
  6. Jakim szefem jestem teraz i co dalej?

Mamy za sobą spotkanie poświęcone planowaniu i wykorzystamy jego elementy z uwzględnieniem priorytetów, (planowanie zadania) i gotowości pracownika (planowanie wykonawcy), by przydział zadań był adekwatny do poziomu pracownika i realizowanego zadania. W większym stopniu, niż poprzednio wykorzystamy prace z kamerą dla doskonalenie umiejętności komunikacji z pracownikiem. Filmy z sesji poprzednie są już udostępnione na stronie projektu.

Delegowanie

Delegowanie w tym zakresie oznacza wytyczanie odpowiednich celów z dokładnym określeniem, kto za co odpowiada. Ten rodzaj delegowania stosowany jest niemal wyłącznie wobec osób które chcą i potrafią wykonać dane zadanie

Wytyczanie zadań

Wytyczanie zadań to przedstawienie celu wraz ze wskazaniem sposobu w jaki ten cel może być zrealizowany. Najczęściej przyjmuje to formę określenia kolejnych kroków koniecznych do wykonania danej czynności. Wytyczanie zadań stosowane jest wobec osób które potrzebują wsparcia w ich motywacji bądź umiejętności. 

Instrukcje

Instrukcje wymagają szczegółowego przedstawienia sposobu w jaki chcemy, by dane zadanie było realizowane. Im dokładniej to zrobimy, tym lepiej. Instrukcje wydajemy niemal wyłącznie osobom o niskim poziomie motywacji oraz umiejętności.

Sprawdź swoją kompetencję delegowania

Proces wydawania poleceń

  1. Wypowiedziane
  2. Usłyszane
  3. Zrozumiane – prośba o parafrazę
  4. Zaakceptowane
  5. Wykonane

Opis stanowiska

Zakres przekazywanych zadań

SMART

SMART

Samoocena umiejętności delegacji

Oceń swoje umiejętności delegacji, odpowiadając na następujące stwierdzenia. Odpowiadaj szczerze, aby móc użyć odpowiedzi do zidentyfikowania obszarów, w których możesz się doskonalić.

Odpowiedzi TAK:

  • Do 50% Musisz popracować nad kompetencją delegowania
  • 50-75 – Tak jak większość
  • 75 i wyżej Pozazdrościć, jesteś dobrym szefem, Twoja umiejętność jest optymalna, rokuje na rozwój Twoich ludzi, a Ciebie odciążą od zadań.
  1. Codziennie tworzę listę zadań i projektów „do zrobienia”.
  2. Określam, które prace mogą być wykonane lub częściowo wykonane przez kogoś innego.
  3. Wykonuję pracę, którą mogą wykonać tylko ja, a resztę oddelegowuję.
  4. Pracę deleguję osobie, która się do tego najlepiej nadaje.
  5. Moi pracownicy posiadają umiejętności i wiedzę do wykonania zadań, które powinny zostać oddelegowane.
  6. Zastanawiam się uważnie, czy na pewno zachowuję bezstronność przy delegowaniu obowiązków.
  7. Oceniam wyniki pracy moich pracowników co miesiąc.
  8. Zapisuję moje oczekiwania wobec delegowanych obowiązków, gdy deleguję je pracownikowi.
  9. Opisuję istotę delegowanych obowiązków i korzyści, które przynoszą.
  10. Ustalam etapy realizacji zadania, gdy deleguję je pracownikowi.
  11. Upewniam się, że pracownik posiada wszystkie potrzebne zasoby do pomyślnej realizacji delegowanego zadania.
  12. Udzielam pracownikowi uprawnień niezbędnych do ukończenia delegowanego zadania.
  13. Upewniam się, że pracownik rozumie zakres swoich uprawnień dotyczących delegowanego zadania.
  14. Rozważam każdego członka zespołu do delegowanego zadania.
  15. Nie zmuszam pracowników do przyjęcia delegowanego zdania, którego nie chcą się podjąć.
  16. Powstrzymuję się od ingerencji, gdy już zadanie zostanie oddelegowane.
  17. Monitoruję wykonywanie obowiązków przez osobę w regularnych odstępach czasowych, aby upewnić się, że delegowane zadanie przebiega pomyślnie.
  18. Zachęcam pracowników do zwracania się o pomoc przy delegowanych zadaniach.
  19. Zwracam uwagę na części delegowanego zadania obarczone wysokim ryzykiem, aby zapobiec potencjalnym problemom.
  20. Mam opracowany plan awaryjny, w razie gdyby pracownik nie mógł ukończyć delegowanego zadania.
  21. Zachęcam pracowników do samodzielnego rozwiązywania problemów.
  22. Doceniam i zachęcam pracownika, gdy pracuje nad delegowanym zadaniem.
  23. Sprawdzam wyniki razem z pracownikiem na koniec delegowanego zadania.
  24. Oceniam wyniki pracy wykonanej przez pracownika i zachowuję kopię na potrzeby kontroli wyników pracy.
  25. Nauki wyciągnięte z każdego zadania stosuję przy następnej delegacji.

Narzędzia delegowania

Stopnie delegowania uprawnień

przez kierowników ze względu na stopień zaufania i samodzielności pozostawionej pracownikowi. Stopnie te wyrażają się w powiedzeniach:

  1. DZIAŁAJ – NIE SĄ POTRZEBNE ŻADNE DALSZE KONTAKTY ZE MNĄ
  2. DZIAŁAJ – POWIADOM MNIE, CO ZROBIŁEŚ
  3. ZBADAJ PROBLEM – POWIADOM MNIE, CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ; ZRÓB, CHYBA ŻE CI ZABRONIĘ
  4. ZBADAJ PROBLEM – POWIADOM MNIE, CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ; ZACZEKAJ Z DZIAŁANIEM, AŻ WYRAŻĘ ZGODĘ
  5. ZBADAJ PROBLEM – PRZEDSTAW MI MOŻLIWE DZIAŁANIA, ARGUMENTY ZA I PRZECIW; PRZEDSTAW DO MOJEJ AKCEPTACJI JEDNO Z ROZWIĄZAŃ
  6. ZBADAJ PROBLEM – PRZEDSTAW MI WSZYSTKIE FAKTY; PODEJMĘ DECYZJĘ, CO NALEŻY ZROBIĆ
  7. ZACZEKAJ AŻ CI POWIEM, CO ZROBIĆ. (W TYM PRZYPADKU NIE MA DELEGACJI, A LUDZIE CZEKAJĄ NA TWOJE DECYZJE I DYREKTYWY)

Rozwiń swoją kompetencję delegowania

Obejrzyj prezentację

Wypełnij Action Plan