- Definicje
- Sprawdź swoją kompetencję delegowania
- Proces wydawania poleceń
- Opis stanowiska
- Zakres przekazywanych zadań
- SMART
- Samoocena umiejętności delegacji
- Narzędzia delegowania
- Stopnie delegowania uprawnień
- Analiza zadań do delegowania
- Rozwiń swoją kompetencję delegowania
- Obejrzyj prezentację
- Wypełnij Action Plan
Drogi uczestniku,
Zapraszamy Ciebie na drugie szkolenie w cyklu dedykowanym rozwojowi podstawowych umiejętności kierowania zespołami produkcyjnymi.
- Planowanie-Jak być liderem z silnym autorytetem, a dopasowanym do sytuacji?
- Co robimy, kto, co, kiedy i czym?
- Jak nam idzie?
- Co udało się, jak inaczej ponownie?
- Jakim zespołem jesteśmy?
- Jakim szefem jestem teraz i co dalej?
Mamy za sobą spotkanie poświęcone planowaniu i wykorzystamy jego elementy z uwzględnieniem priorytetów, (planowanie zadania) i gotowości pracownika (planowanie wykonawcy), by przydział zadań był adekwatny do poziomu pracownika i realizowanego zadania. W większym stopniu, niż poprzednio wykorzystamy prace z kamerą dla doskonalenie umiejętności komunikacji z pracownikiem. Filmy z sesji poprzednie są już udostępnione na stronie projektu.
Delegowanie
Delegowanie w tym zakresie oznacza wytyczanie odpowiednich celów z dokładnym określeniem, kto za co odpowiada. Ten rodzaj delegowania stosowany jest niemal wyłącznie wobec osób które chcą i potrafią wykonać dane zadanie
Wytyczanie zadań
Wytyczanie zadań to przedstawienie celu wraz ze wskazaniem sposobu w jaki ten cel może być zrealizowany. Najczęściej przyjmuje to formę określenia kolejnych kroków koniecznych do wykonania danej czynności. Wytyczanie zadań stosowane jest wobec osób które potrzebują wsparcia w ich motywacji bądź umiejętności.
Instrukcje
Instrukcje wymagają szczegółowego przedstawienia sposobu w jaki chcemy, by dane zadanie było realizowane. Im dokładniej to zrobimy, tym lepiej. Instrukcje wydajemy niemal wyłącznie osobom o niskim poziomie motywacji oraz umiejętności.
Sprawdź swoją kompetencję delegowania
Proces wydawania poleceń
- Wypowiedziane
- Usłyszane
- Zrozumiane – prośba o parafrazę
- Zaakceptowane
- Wykonane
Opis stanowiska
Zakres przekazywanych zadań
SMART
Samoocena umiejętności delegacji
Oceń swoje umiejętności delegacji, odpowiadając na następujące stwierdzenia. Odpowiadaj szczerze, aby móc użyć odpowiedzi do zidentyfikowania obszarów, w których możesz się doskonalić.
Odpowiedzi TAK:
- Do 50% Musisz popracować nad kompetencją delegowania
- 50-75 – Tak jak większość
- 75 i wyżej Pozazdrościć, jesteś dobrym szefem, Twoja umiejętność jest optymalna, rokuje na rozwój Twoich ludzi, a Ciebie odciążą od zadań.
- Codziennie tworzę listę zadań i projektów „do zrobienia”.
- Określam, które prace mogą być wykonane lub częściowo wykonane przez kogoś innego.
- Wykonuję pracę, którą mogą wykonać tylko ja, a resztę oddelegowuję.
- Pracę deleguję osobie, która się do tego najlepiej nadaje.
- Moi pracownicy posiadają umiejętności i wiedzę do wykonania zadań, które powinny zostać oddelegowane.
- Zastanawiam się uważnie, czy na pewno zachowuję bezstronność przy delegowaniu obowiązków.
- Oceniam wyniki pracy moich pracowników co miesiąc.
- Zapisuję moje oczekiwania wobec delegowanych obowiązków, gdy deleguję je pracownikowi.
- Opisuję istotę delegowanych obowiązków i korzyści, które przynoszą.
- Ustalam etapy realizacji zadania, gdy deleguję je pracownikowi.
- Upewniam się, że pracownik posiada wszystkie potrzebne zasoby do pomyślnej realizacji delegowanego zadania.
- Udzielam pracownikowi uprawnień niezbędnych do ukończenia delegowanego zadania.
- Upewniam się, że pracownik rozumie zakres swoich uprawnień dotyczących delegowanego zadania.
- Rozważam każdego członka zespołu do delegowanego zadania.
- Nie zmuszam pracowników do przyjęcia delegowanego zdania, którego nie chcą się podjąć.
- Powstrzymuję się od ingerencji, gdy już zadanie zostanie oddelegowane.
- Monitoruję wykonywanie obowiązków przez osobę w regularnych odstępach czasowych, aby upewnić się, że delegowane zadanie przebiega pomyślnie.
- Zachęcam pracowników do zwracania się o pomoc przy delegowanych zadaniach.
- Zwracam uwagę na części delegowanego zadania obarczone wysokim ryzykiem, aby zapobiec potencjalnym problemom.
- Mam opracowany plan awaryjny, w razie gdyby pracownik nie mógł ukończyć delegowanego zadania.
- Zachęcam pracowników do samodzielnego rozwiązywania problemów.
- Doceniam i zachęcam pracownika, gdy pracuje nad delegowanym zadaniem.
- Sprawdzam wyniki razem z pracownikiem na koniec delegowanego zadania.
- Oceniam wyniki pracy wykonanej przez pracownika i zachowuję kopię na potrzeby kontroli wyników pracy.
- Nauki wyciągnięte z każdego zadania stosuję przy następnej delegacji.
Stopnie delegowania uprawnień
przez kierowników ze względu na stopień zaufania i samodzielności pozostawionej pracownikowi. Stopnie te wyrażają się w powiedzeniach:
- DZIAŁAJ – NIE SĄ POTRZEBNE ŻADNE DALSZE KONTAKTY ZE MNĄ
- DZIAŁAJ – POWIADOM MNIE, CO ZROBIŁEŚ
- ZBADAJ PROBLEM – POWIADOM MNIE, CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ; ZRÓB, CHYBA ŻE CI ZABRONIĘ
- ZBADAJ PROBLEM – POWIADOM MNIE, CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ; ZACZEKAJ Z DZIAŁANIEM, AŻ WYRAŻĘ ZGODĘ
- ZBADAJ PROBLEM – PRZEDSTAW MI MOŻLIWE DZIAŁANIA, ARGUMENTY ZA I PRZECIW; PRZEDSTAW DO MOJEJ AKCEPTACJI JEDNO Z ROZWIĄZAŃ
- ZBADAJ PROBLEM – PRZEDSTAW MI WSZYSTKIE FAKTY; PODEJMĘ DECYZJĘ, CO NALEŻY ZROBIĆ
- ZACZEKAJ AŻ CI POWIEM, CO ZROBIĆ. (W TYM PRZYPADKU NIE MA DELEGACJI, A LUDZIE CZEKAJĄ NA TWOJE DECYZJE I DYREKTYWY)